Öppet brev till Vänsterpartiet efter Amineh Kakabavehs rasistiska utspel

Kära Jonas Sjöstedt,

Vi skriver till dig med oro för vår samtid och för det allt mer fientliga samhällsklimatet mot landets afrosvenskar. Afrofobirapporten som togs fram på uppdrag av regeringen beskriver den odrägliga situationen för många afrosvenskar idag. Fattigdom, hög arbetslöshet, låga skolresultat, hatbrott och segregation är några av de problem och utmaningar som oproportionerligt drabbar oss. Den somaliska gruppens utsatthet är dubbel eftersom de är svarta och svenska muslimer.

Därför är det mycket beklämmande att se hur riksdagsledamoten Amineh Kakabaveh sprider nazistisk propaganda mot somalier på sin Facebooksida. När det kom till hennes kännedom att det uppenbart manipulerade klippet hade producerats av högerextrema Nordisk ungdom valde hon att ta bort det. Dock inte på grund av det rasistiska innehållet utan enkom för att avsändaren var Nordisk ungdom. Hon visar ingen större ånger i offentligheten utan pratar istället om att det skulle pågå ett drev mot henne.

Vänsterpartiet beskriver sig själv som ett antirasistiskt parti som står upp för alla människors lika värde och ett parti som är mån om att solidarisera med de som befinner sig långt ner i samhällshierarkin. När ni gör anspråk på sådana värderingar är det också väldigt viktigt att ni vidtar åtgärder när någon i ert parti agerar på ett sätt som är direkt strid med de värderingarna.

Vi undrar därför hur Vänsterpartiet ställer sig till Amineh Kakabavehs rasistiska utspel? Vilka åtgärder kommer att vidtas mot henne? Bland svensk-somalier och andra afrosvenskar är upprördheten stor och vi planerar ett ”town hall-meeting” i Rinkeby Folkets hus där människor ska få ventilera sina åsikter. Vi tycker att det är en självklarhet att du, Jonas Sjöstedt, visar att du tar detta på allvar genom komma till mötet för att förklara hur Vänsterpartiet tänker förhålla sig till Amineh Kakabavehs utspel?

Vi ser fram emot ditt svar.

De undertecknande

Afrosvenskarnas Riksförbund (ASR)